کری : کشتی روسی ۸.۵ تن مواد اتمی را از ایران منتقل کرده است

رادیو راه ابریشم

Live    
[metaslider id="8455"]

کری : کشتی روسی ۸.۵ تن مواد اتمی را از ایران منتقل کرده است

جان کری وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه در بیانیه ای تایید کرده است که تقریبا همه ذخیره اورانیوم غنی شده ایران به میزان ۸.۵ تن با یک کشتی روسی از این کشور خارج شده است و از آن به عنوان یکی از مهم ترین گام‌ها در اجرای تعهدات ایران یاد کرده است.

آقای کری گفت که “این یکی از مهم ترین گام هایی است که ایران در جهت اجرای تعهداتش” برای توافق جامع اتمی (برجام) – که در ماه ژوئیه امضا شد – برداشته است.

به این ترتیب اکنون فقط چند هفته تا اجرای کامل برجام و رفع تحریم های مربوط به برنامه هسته ای ایران باقی مانده است.

در “روز اجرا” حدود ۱۰۰ میلیارد دلار دارایی‌های ایران از انسداد خارج خواهد شد و این کشور امکان خواهد یافت نفت خود را بازارهای جهانی عرضه کند و از مزایای نظام مالی بین المللی برای انجام مبادلات تجاری بهره ببرد.

بر اساس توافق جامع اتمی میان ایران و گروه ۱+۵، ایران تعهد کرده بود که از میزان اورانیوم غنی شده خود بکاهد و در ازای صادرات ۸ و نیم تن اورانیوم غنی شده، ۱۴۰ تن اورانیوم خام دریافت کند.

آقای کری در بیانیه خود نوشت که کشتی روسی ۸.۵ تن مواد اتمی را از ایران منتقل کرده است که شامل سوختی با خلوص ۲۰ درصد است که آمادگی بیشتری برای بدل شدن به سلاح اتمی دارد.

سوخت ۲۰ درصدی نیازمند کمی غنی سازی بیشتر است تا قابلیت کاربرد در این سلاح ها را پیدا کند.

جان کری گفت که با خروج این اورانیوم غنی شده از ایران، “زمان گریز” ایران از دو تا سه ماه به شش تا نه ماه افزایش خواهد یافت. زمان گریز زمانی است که ایران نیاز دارد تا از لحظه ای که اراده کند به سلاح اتمی دست یابد. ایران همواره اتهام تلاش برای ساخت سلاح هسته ای را رد کرده است.

Image copyrightap

ایران اجازه خواهد داشت ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده با خلوص کم را نگه دارد.

این کشور باید در فاصله باقی مانده تا روز اجرای برجام، سانتریفوژهایش را باز کند، و یک راکتور پلوتونیومی را اصلاح کند. وزیر خارجه آمریکا گفت که ایران به سرعت در حال برچیدن سانتریفوژهایش است.

سرگئی نوویکف سخنگوی روس اتم در مصاحبه با روزنامه نیویورک تایمز تایید کرد که این محموله از ایران حمل شده است.

او گفت:‌ “همه آنچه در توافق شش کشور (گروه پنج به علاوه یک) به آن اشاره شده بود از ایران خارج شده است.”

جان کری در بیانیه دوشنبه از چند کشور به خاطر کمک به اجرای این بند از توافق قدردانی کرد.

او از جمله از روسیه به خاطر ارائه تخصص در انتقال و ایمن سازی مواد اتمی و عرضه اورانیوم خام در ازای آن به ایران، قزاقستان به خاطر ایفای نقش در تهیه بخشی از اورانیوم خامی که ایران تحویل گرفته و همچنین میزبانی مذاکرات اولیه پنج به علاوه یک، آذربایجان به خاطر تسهیل حمل محموله و همچنین نروژ برای ارائه منابع مالی ضروری برای انجام مبادلات لازم تجاری در کاهش اورانیوم غنی شده ایران تشکر کرد.

پیشتر سخنگوی وزارت امور خارجه ایران خبر انتقال اورانیوم غنی شده را تکذیب کرده بود.

حسین جابرانصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که “تنها فرآیند انتقال کیک زرد از روسیه به ایران تمام شده است”

منبع بی بی سی

Have your say