نام سفیر پیشین ایران در لبنان ، یک سردار سپاه و شماری از اعضای « بعثه رهبری» در لیست مفقودین حج امسال

رادیو راه ابریشم

Live    
[metaslider id="8455"]

نام سفیر پیشین ایران در لبنان ، یک سردار سپاه و شماری از اعضای « بعثه رهبری» در لیست مفقودین حج امسال

سازمان حج و زیارت ایران اسامی دستکم ۳۳۶ تن از حجاج ایرانی را منتشر کرده که در جریان «حادثه منا» مفقود شده‌اند. نام سفیر سابق ایران در لبنان، یک سردار سپاه، دو خبرنگار صدا و سیما و شماری از اعضای «بعثه رهبری» در این فهرست است.

روز پنجشنبه دوم مهر در جریان اجرای بخشی از مناسک حج در «منا» ۷۱۷ زائر از ملیت‌های مختلف زیر دست‌وپا کشته شدند. بر اساس آخرین گزارش‌ها، در این حادثه ۱۳۱ زائر ایرانی کشته و ۸۳ تن مجروح شده‌اند. ۳۳۶ تن هم مفقود هستند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، سازمان حج و زیارت روز جمعه با انتشار اسامی مفقودشدگان ایرانی در «حادثه منا» اعلام کرد: تعدادی از این مفقودشدگان در بیمارستانی در «طائف» تحت درمان هستند که برای پیگیری وضع آن‌ها کمیته‌ای را به آن بیمارستان اعزام خواهد کرد.

بنا بر گزارش رسانه‌های ایران شماری از اعضای «بعثه رهبری» نیز در بین مفقودان هستند.

خبرگزاری فارس با اشاره به فهرست اعلام شده سازمان حج و زیارت اعلام کرد افرادی چون «غضنفر رکن‌آبادی» سفیر سابق ایران در لبنان، «علی اصغر فولادگر» کار‌شناس مسائل خاورمیانه، «محسن حاجی حسنی کارگر» قاری بین‌المللی و نفر اول مسابقات قرائت قرآن مالزی، «حسن دانش» نفر اول مسابقات کشوری قرآن کریم، ‌«فواد مشعلی» قاری بین‌المللی، «امین باوی» قاری بین‌المللی، «سید حمیدرضا میرزاده» خبرنگار شبکه خبر، ‌«سید حمیدرضا حسینی» خبرنگار شبکه خبر از اعضای «بعثه رهبری» هستند که در حادثه «منا» مفقود شده‌اند.

این در حالی است که خبرگزاری رسا از علی اصغر فولادگر به عنوان «سردار فولادگر و معاون سرلشکر صفوی» یاد کرده است. آقای صفوی مشاور عالی آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در امور نظامی است.

بعثه رهبری تشکیلات ویژه حوزه نمایندگی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در امور حج است.

در همین حال، عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده در صفحه اینستاگرام خود از مردم ایران خواسته است که «برای سلامتی همه مفقودین از جمله دکتر رکن‌آبادی دعا» کنند.

مرتضی رکن آبادی، برادر سفیر سابق ایران در لبنان، نیز روز جمعه به واحد مرکزی خبر گفت: «از دیشب تاکنون که جویای احوال وی هستیم نتوانسته‌ایم هیچ گونه خبری به دست بیاوریم».

وی افزود: «تلفن همراه برادرم از زمان حادثه تاکنون هیچ پاسخی به تماس‌های مکرر ما نمی‌دهد».

مرتضی رکن آبادی با تکذیب خبر یکی از خبرگزاری‌های لبنانی مبنی بر فوت برادرش، تصریح کرد: «فعلا هیچ خبری از فوت وی برای ما مسجل نشده است و فقط می‌توانیم بگوییم که برادرم جزء مفقودان حادثه منا است».

غضنفر رکن آبادی از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۳ سفیر ایران در لبنان بود.

 «زئران، هشدار ماموران را نادیده گرفتند»

در حالی که تهران، ریاض را به سو مدیریت در حادثه منا متهم می‌کند، وزارت کشور عربستان می‌گوید، یکی از دلایل موثر حادثه روز پنجشنبه این بود که شماری از زائران به هشدارهای ماموران پیش از حادثه توجه نکردند.

با این حال وزارت کشور عربستان اعلام کرده است، تحقیقات در خصوص دلایل‌ این سانحه ادامه دارد و به زودی شمار نهایی تلفات این حادثه اعلام می‌شود.

منبع بی بی سی فارسی

Have your say