بچه‌های روستایی «کمتر» دچار حساسیت می‌شوند

رادیو راه ابریشم

Live    
[metaslider id="8455"]

بچه‌های روستایی «کمتر» دچار حساسیت می‌شوند

افرادی که در مزارع و دامداری‌ها بزرگ می‌شوند کمتر از بقیه دچار حساسیت و بیماری‌های تنفسی مانند آسم می‌شوند.

نتایج تحقیقات تازه‌ای که در مجله معتبر ساینس (دانش)‌ منتشر شده می‌گوید که باکتری‌هایی که در فضولات حیوانی به خصوص فضولات گاوها وجود دارد، باعث می‌شود ساختار سلول‌های تنفسی در شش‌ها نسبت به آلرژی مقاوم شود.

البته این اولین باری نیست که زیست‌شناسان پزشکی به اهمیت نقش میکروب‌ها در محیط رشد کودکان اشاره می‌کنند. نظریه‌ای وجود دارد که می‌گوید هر چه بچه‌ها در کودکی بیشتر در معرض میکروب‌ها قرار گیرند، مقاومت بدنی‌شان در بزرگسالی نسبت به بیماری‌ها بیشتر می‌شود. تحقیقاتی که قبلا در کشور سوییس و بر روی کودکانی که در مزارع و دامداری‌ها بزرگ می‌شوند نشان داده بود که آنها بیست درصد کمتر از همسن‌ و سالانشان که در شهرها زندگی می‌کنند از حساسیت رنج می برند. نتایج تحقیقات بر روی کودکان آمیش (که زندگی کشاورزی در برخی ایالت‌های شرقی آمریکا دارند) هم نشان از میزان کمتر حساسیت می‌داد.

محققان می‌گویند که وقتی بدن ما برای اولین بار ماده حساسیت‌زایی را استنتشاق می‌کند، این دستگاه ایمنی بدن نیست که با آن اولین برخورد را دارد بلکه سلول‌های تنفسی در شش هستند. بر این اساس آنها ماده حساسیت‌زایی را-از گرد و خاک‌های یک مزرعه- برای اولین بار به شش موش‌های آزمایشگاهی تزریق کردند. این موش‌ها در بزرگ‌سالی نسبت به حساسیت‌ها مقاوم شده بودند. محققان متوجه شدند که بدن این موش‌ها پروتئینی به نام A۲۰ را ساخت که باعث این مقاومت شده بود.

اما این دانشمندان به تحقیقات بر روی موش‌های آزمایشگاهی بسنده نکردند و در مرحله بعد به سراغ دو هزار کودک رفتند که در مزارع بزرگ شده بودند. آنها فهمیدند که بدن کودکانی (که با وجود زندگی در این مزارع) از حساسیست رنج می‌برند، نسبت به پروتئین A۲۰ مقاومت دارد و در واقع آن را تولید نمی‌کند.

با آنکه این تحقیقات جواب همه پرسش‌های مربوط به شکل‌گیری حساسیت در برخی افراد را نمی‌دهد، اما محققان آن را گام بزرگی در جهت شناخت عوامل و نیز درمان حساسیست‌ها به خصوص در کودکان می‌دانند.

منبع رادیو فردا

Have your say