تقابل هاشمی رفسنجانی با علی خامنه ای

رادیو راه ابریشم

Live    
[metaslider id="8455"]

تقابل هاشمی رفسنجانی با علی خامنه ای

انتقادات و کنایه‫های علی‫اکبر هاشمی رفسنجانی درباره دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد چند سالی است که ادامه دارد. اما اهمیت سخنان جدید وی  در ماه‫های اخیر آنجاست که اینبار او حامیان رئیس جمهور سابق را آماج انتقادت خود قرار داده است؛حامیانی که سید علی خامنه ای در راس آنها قرار داشت.او در تازه‫ترین سخنان خود تاکید کرده: “خیلی ها متوجه شدند که باید هزینه های آن سنگی را که در راه انداختند، جبران کنند و الحمدلله مردم ما با رأی معنادار خویش روند اتفاقات جامعه را در مسیر فرهنگ اصیل انقلاب و آرمان های امام و شهدا برگرداندند.” او با اشاره به فضای سیاسی کشور و انتقاداتی که از دولت سابق می‫شود افزوده: “این سخنان جای شگفتی است و باید کسانی که او را تا حدّ تقدس بالا می بردند، پاسخ بدهند که چگونه به خود اجازه دادند تا چنین انحرافی در انقلاب اسلامی ایجاد شود.”
هاشمی رفسنجانی با ابراز تأسف از “حرف های نسنجیده ای که در آن ایام به خاطر حمایت های سیاسی از یک جریان از تریبون های رسمی کشور پخش می شد”، اضافه کرده: “درباره یارانه ای که کارشناسان اقتصادی و اجتماعی برای چگونگی پرداخت آن بحث می‫کردند، ناگهان اعلام شد پول امام زمان است و مردم برای برکت دیگر پول های خود آن را هزینه نکنند!”
هاشمی رفسنجانی چندی پیش هم گفته بود: “آن ۸ سال کافی است برای این که مدت ها مثل هاری در بدن جامعه ما دائما تزریق سم بکند. مثل مرض هاری این حالت را دارد به جامعه ما می دهد و همش هم شعار بود. مثلا می گفتند عصر ظهور و آمدن امام زمان است.علنی نمی شود این حرفها (رو زد) ولی هنوز هم می زنند. آنطرف تر که رفتند می زنند این حرف ها را. روحانیت هم انصافا مقصرند در معرفی او (احمدی نژاد) و حمایت از او که هنوز هم خیلی هایشان دست برنداشته اند!”
با اینهمه به نظر می رسد که مواضع صریحتر هاشمی رفسنجانی در گزارش هایی منتشر می شود که قرار نیست با نام او باشد. چند روز پیش سایت رسمی هاشمی رفسنجانی در گزارشی با عنوان “باید جواب تایید صلاحیت احمدی نژاد را بدهند!” نوشته بود: “مردودی های «احمدی نژاد» باید بدانند که اگر امروز جواب مردم را ندهند، فردا جواب خدا را چه می‌دهند؟. جواب تایید صلاحیت احمدی نژاد را. جواب خسارتهایی که او به حق الناس و دین خدا زد. اینها چه بخواهند و چه نخواهند، روزی باید پاسخگوی کارشان باشند. اشارات صریح این روزهای هاشمی، کنایه نیست، بیدارباش است. که اگرخوب بشنوند، به نفع شان است. تا دردنیا فرصت دارند، بابت احمدی نژاد حلالیت بطلبند. حلالیت از مردم. چرا که برای رد حق النّاس در آخرت، فرصتی نیست.”
اوایل مرداد نیز در گزارشی دیگر که همین سایت منتشر کرد، آمده بود: “حرف بعدی آقای هاشمی مطابق رسم معمول این سالها، بازخوانی اشتباهات است. اشتباهاتی که نقطه اوجش در دولت قبل بود. هاشمی ناگفته های زیادی از آن روزها دارد. نه از تخریب خودش که از تضعیف نظام. از تخریب اقتصاد و سیاست خارجی گرفته تا تضعیف فرهنگ و اعتقادات مردم. هاشمی می گوید واقعاً بازگشت اینها کار آسانی نیست. بعد هم ادامه می دهد حالا هم که یک روحانی پا پیش گذاشته. شانه زیر این بار سنگین داده. آقایان شده اند مانع و مانع گذار. واقعاً این درد را باید کجا برد که ۸ سال مشوق و مبلّغ یک جریان انحرافی باشی. کشور را به لبه پرتگاه ببری. کمر مردم را زیر تحریم ها خرد کنی. نظام را تا آنجا که می توانی تضعیف کنی. بعد هم امروز مدعی دلواپسی نظام و توافق هسته ای بشوی؟!”
تلاش هاشمی رفسنجانی وحامیان او برای یادآوری مسئولیت کسانی که از احمدی نژاد حمایت کرده اند، تنها شامل مصباح یزدی و گروه‫های نزدیک به او یا احمد جنتی و اعضای جامعه مدرسین و جامعه روحانیت مبارز تهران نیست. نباید فراموش کرد که سیدعلی خامنه‫ای در سخنان رسمی خود از تقابل هاشمی رفسنجانی و محمود احمدی نژاد سخن گفته و تاکید کرده بود که نظرش به نظر دومی نزدیک تر است: ” من البته در موارد متعددی با آقای هاشمی اختلاف‌نظر داریم، که طبیعی هم هست؛ ولی مردم نباید دچار توهم بشوند، چیز دیگری فکر کنند. البته بین ایشان و بین آقای رئیس جمهور از همان انتخاب سال ۸۴ تا امروز اختلاف‌نظر بود، الان هم هست؛ هم در زمینه‌ی مسائل خارجی اختلاف‌نظر دارند، هم در زمینه‌ی نحوه‌ی اجرای عدالت اجتماعی اختلاف‌نظر دارند، هم در برخی مسائل فرهنگی اختلاف‌نظر دارند؛ و نظر آقای رئیس جمهور به نظر بنده نزدیکتر است.”

در واقع به نظر می رسد تقابل هاشمی رفسنجانی با علی خامنه ای که از همان سالهای میانی دهه هشتاد و با به قدرت رسیدن احمدی نژاد آغاز شد، با زندان رفتن فرزندش مهدی هاشمی به دوران پرتنش  تری وارد شده است. روز آنلاین

Have your say