دمیرتاش: باید آ ک پ دست از سیاستهای جنون آمیز بردارد

رادیو راه ابریشم

Live    
[metaslider id="8455"]

دمیرتاش: باید آ ک پ دست از سیاستهای جنون آمیز بردارد

مرکزخبر – فرات

رئیس مشترک کل ه د پ طی سخنانی با بیان اینکه‌ جامعه‌ خواهان صلح است اما آ ک پ و اردوغان این خواسته‌ را نمی بینند گفت که‌ دولت باید دست از سیاستهای جنون آمیزی که‌ کشور را به‌ فلاکت می کشاند، بردارد.

صلاح الدین دمیرتاش پیش از آغاز نشست کمیته‌ رهبری حزب دمکراتیک خلقها به‌ پرسشهای خبرنگاران پاسخ داد. وی با تسلیت به‌ خانواده‌ کسانیکه‌‌ در جریان سیلاب آرتوین جان خود را از دست داده‌اند سخنان خود را آغاز کرد.

وی در پاسخ به‌ پرسشی درباره‌ نام وزارتخانه‌هایی که‌ در دولت موقت آینده به‌ ه د پ داده‌ خواهد شد گفت:” حزب ما قبلا این مورد را مورد بحث قرار داده‌ و موضعمان کاملا شفاف است. ما بخاطر مسئولیتی که‌ بیش از 6 میلیون نفر با رأی خود به‌ ما سپرده‌اند و برای نمایندگی حقوق آنها در دولت منتخب مشارکت خواهیم کرد. البته‌ این دولتی ائتلافی با آ ک پ نیست. ه د پ بخاطر امنیت انتخابات و بخاطر اینکه‌ تمامی فرصتها نصیب یک حزب نشود تصمیم گرفته‌ در تشکیل دولت مشارکت کند. همه‌ نمایندگان ما می توانند وزیر بشوند. بحث ما بر سر وزارت نیست اما فراخوان ما به‌ جناب داوداوغلو این است که‌ نیمی از جامعه‌ و انتخاب کنندگان زن هستند از همین رو بایستی نیمی از اعضای دولت نیز زنان باشند.

دولت توجهی به‌ فراخوانها ندارد

دمیرتاش در رابطه‌ با فراخوان خود برای آتس بس و همچنین پاسخ ک ج ک چنین گفت:” آنکه‌ گوش خود را بر فراخوانها بسته‌ دولت است، و خود شخص رئیس جمهور. نه‌ فقط ه د پ بلکه‌ تمامی جامعه‌ ترکیه‌ خواهان صلح است. ما گریه‌ و زاری بر جنازه‌ها را می بینیم، اگر مرگ فرزندان ما درد مشترک ماست، باید ما صدای خود را بلندتر کنیم که‌ نمی خواهیم فرزندان ما را بخاطر اقتدار و حاکمیت و منافع بعضی افراد به‌ کشتن دهید. هیچکسی بجای مذاکره‌ و دیالوگ، از جنگ طرفداری نمی کند. در چنین اوضاع مساعدی که‌ فراهم شده بود ، فقط برای انکه‌ ه د پ را به‌ زیر حد نصاب بکشانند و با خیال اینکه‌ از جنگ در این راستا بهره‌ای ببرند، کشور را گام به‌ گام به‌ سوی فلاکت سوق می دهند. آنها در انتخابات و پس از آن نیز حساب این اقدامشان را خواهند داد اما در هر حال خاموش کردن سلاحها خواسته‌ جامعه‌ است. دولت نمی تواند گوش خود را بر این مهم ببندد. جامعه‌ خواهان درگیری و جنگ نیست.

ما کم و بیش با فهرست قبلی در انتخابات شرکت خواهیم کرد

دمیرتاش در رابطه‌ با فهرست ه د پ در انتخابات پیش از موعد گفت:” به‌ این موضوع پس از انکه‌ تمام کمیته‌های ما ارزیابیهایشان را تکمیل کردند می توان پاسخ داد. نمایندگان چند ماه پیش کارشان را آغاز کرده‌اند، و دلیلی ندارد که‌ تغییرات عمده‌ای در فهرستمان ایجاد کنیم. جامعه‌ فهرست ما را پذیرفته‌ و ما هم تقریبا با همان لیست وارد مبارزات انتخاباتی خواهیم شد”.

وی همچنین درباره‌ بحثهایی مبنی بر اینکه‌ ه د پ را در تشکیل دولت منتخب قبل از انتخابات مشارکت ندهند نیز گفت:” کودتای کاخ اجرایی شده و اگر ابعآدی گسترده‌تر نیز به‌ خود گیرد نباید تعجب کرد.به‌ عبارتی اگر دولت منتخب انتخابات را با زیر پا گذاشتن قانون اساسی بدون ه د پ تشکیل دهند باز هم نباید تعجب کرد. هر روز و هر ساعت قانون اساسی زیر پا گذاشته‌ می شود، از همین رو این امکان بار دیگر هم وجود دارد و ما هم متعجب نیستیم ، اما جرم آن بسیار سنگین است.

Have your say