بهروز آلخانی به همراه پنج زندانی دیگر در زندان ارومیه اعدام شد

رادیو راه ابریشم

Live    
[metaslider id="8455"]

بهروز آلخانی به همراه پنج زندانی دیگر در زندان ارومیه اعدام شد

به گزارش کانون مدافعان حقوق بشر کردستان، صبح دیروز سه شنبه سوم شهریورماه زندانی سیاسی کُرد محکوم به اعدام “بهروز آلخانی” جهت اجرای حکم اعدام به سلولهای انفرادی زندان مرکزی ارومیه منتقل شد که حکم اعدام وی در ساعت یک بامداد امروز چهارشنبه – ۴ شهریور به اجرا درآمد.
یک منبع آگاه در ارومیه به “کانون مدافعان حقوق بشر کردستان” گفت ساعت یک و ده دقیقه امشب ، حکم اعدام بهروز آلخانی بهمراه ۵ زندانی دیگر جرایم مواد مخدر به اجرا در آمده است که جنازه هرپنج زندانی دیگر را به خانواده هایشان تحویل داده اند.

یکی از اعضای خانواده این “بهروز آلخانی” هم ضمن تایید این خبر به “کانون مدافعان حقوق بشر کردستان” گفت که مسئولان زندان به ما گفتند که فردا برای تحویل جنازه “بهروز” به زندان مراجعه نمایید.

گفته شده از خانواده «بهروز آلخانی» خواسته شده تا “برای تحویل گرفتن جنازه فرزندشان از دادگاه نامه بگیرند.”

اعدام این زندانی در حالی صورت گرفته که خانواده «بهروز آلخانی» دیروز را در مقابل زندان ارومیه تجمع کرده بودند. آنها اصرار داشتند تا روشن شدن نتیجه درخواست تجدیدنظر و پاسخ نهایی دیوان عالی کشور، اجرای حکم اعدام فرزندشان متوقف شود. گفته شده در مقابل این اعتراض‌ها، هیچ‌کدام از مسوولان زندان و اجرای احکام و دادستانی پاسخ‌گو نبوده و حتی به تجمع مسالمت‌آمیز آنها نیز با خشونت برخورد شده است.

گفته شده در راستای تلاش‌های بین‌المللی برای توقف اجرای حکم اعدام این زندانی سیاسی کُرذ، سازمان «عفو بین الملل» سه‌شنبه ۳ شهریورماه ۱۳۹۴، در بیانیه‌ای رسمی از مقامات ایرانی خواسته تا “فورا مجازات اعدام بهروز آلخانی را متوقف کند.”

در بخشی از بیانیه «عفو بین‌الملل» آمده: “اجرای حکم اعدام یک زندانی در حالی که در انتظار نتیجه درخواست تجدید نظر خود است، نقض جدی قوانین ایران و قوانین بین‌المللی است و همچنین توهین به عدالت بین‌المللی است.”

«بهروز آلخانی» زندانی سیاسی محکوم به اعدام، محبوس در بند ۱۲ زندان مرکزی ارومیه، ساعت ۹ صبح روز سه‌شنبه ۳ شهریورماه ۱۳۹۴، در تماسی تلفنی از زندان به خانواده‌اش گفته بود که برای آخرین ملاقات به دیدار او بروند.

«بهروز آلخانی» فرزند فارس، متولد سال ۱۳۶۴، شهروند کُرد ساکن سلماس، در تاریخ ۷ بهمن‌ماه ۱۳۸۸، از سوی نیروهای امنیتی وزارت اطلاعات در شهر سلماس، بازداشت شد. او نزدیک به ۱۹ ماه را در بازداشتگاه‌های امنیتی شهر سلماس، خوی و ارومیه به سر برده و مورد شکنجه‌‌های جسمی و روانی قرار گرفته بود.

«بهروز آلخانی» به همراه ۱۵ تن دیگر در ۷ بهمن‌ماه ۱۳۸۸، توسط نیروهای امنیتی در شهر «سلماس» به اتهام “رابطه با پژاک” بازداشت شد. او پس از چند ماه با اتهام جدید “مشارکت در قتل دادستان خوی” روبرو شد و در «شعبه ۱ دادگاه انقلاب ارومیه» به ریاست «قاضی چابک» به اتهام “همکاری موثر با پژاک” و “قتل دادستان شهرستان خوی” به اعدام محکوم شد.

«بهروز آلخانی» همچنین در پرونده‌ای دیگر به اتهام “حمل و نگهداری سلاح گرم” به تحمل ۱۰ سال زندان محکوم شده است. برادر او در این باره گفته: “در هنگام بازداشت هیچ سلاحی از وی کشف نشده و تنها برای اینکه ادله کافی برای اثبات قتل دادستان در اختیار نداشتند این اتهام را به بهروز وارد کردند.”

اعضای خانواده «بهروز آلخانی» همچنان در مقابل «زندان مرکزی ارومیه» در انتظار تحویل پیکر فرزند اعدام‌شده‌شان هستند.

Have your say