سازمان ملل متحد :اسکان سالانه ده درصد از آوارگان در کشورهایی که امکان اسکان دارند

رادیو راه ابریشم

Live    
[metaslider id="8455"]

سازمان ملل متحد :اسکان سالانه ده درصد از آوارگان در کشورهایی که امکان اسکان دارند

بنا بر گزارش رادیو فردا

سازمان ملل متحد روز دوشنبه، ۲۰ اردیبهشت‌ماه، طرح تازه‌ای را ارائه کرد که به موجب آن سالانه دست‌کم ده درصد   آوارگان جهان در کشورهایی که امکاناتش را دارند اسکان خواهند یافت.

سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل با استقبال از این طرح تازه ابراز امیدواری کرده است که اجرای آن به کار اردوگاه‌های پرازدحام آوارگان و سفر پرمخاطره آنها پایان دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل، روز دوشنبه این طرح را به عنوان «طرحی جهانی برای سهیم شدن در مسئولیت» پایان دادن به بحران پناهجویان و آوارگان جنگ مطرح کرد.

به موجب این طرح، سالانه دست‌کم ده درصد از آوارگان جهان بر اساس برنامه‌ای که در سازمان ملل درباره آن تصمیم‌گیری خواهد شد اسکان مجدد خواهند یافت.

خبرگزاری فرانسه بر اساس آمارهای موجود جمعیت کل آوارگان در سراسر جهان را حدود ۲۰ میلیون نفر عنوان کرده است.

گرچه این طرح تازه فشاری مضاعف بر کشورهای بیشتر توسعه‌یافته خواهد گذاشت، به گفته دبیرکل سازمان ملل، اما «ما می‌توانیم کمک کنیم و می‌دانیم که چه کار باید بکنیم»، اما غالب اوقات ترس و جهل و بیگانه‌هراسی مانع رسیدن به این هدف می‌شود.

از زمان آغاز جنگ داخلی در کشور سوریه که پس از پنج سال هم‌چنان ادامه دارد، و به‌ویژه در یک سال و اندی گذشته، موجی از آوارگان و پناهجویان به سوی قاره اروپا سرازیر شده که اتحادیه اروپا را با بحران مواجه ساخته است.

در چهار ماهی که از سال جاری میلادی می‌گذرد، بیش از ۱۸۴ هزار نفر از راه دریا خود را به خاک اروپا رسانده‌اند، رقمی که برای مدت مشابه در سال گذشته تنها حدود ۴۹ هزار نفر بود.

آن طور که خبرگزاری فرانسه گزارش می‌دهد، طرح تازه سازمان ملل قرار است در اجلاس سران این سازمان در تاریخ ۱۹ سپتامبر آینده در نیویورک اتخاذ شده و یک روز بعد نیز باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، در همین زمینه کنفرانسی را افتتاح خواهد کرد.

در حال حاضر هشت کشور در جهان بیش از نیمی از آوارگان کل دنیا را پذیرا هستند که ایران نیز یکی از آنهاست؛ هفت کشور دیگر عبارتند از ترکیه، پاکستان، لبنان، اتیوپی، اردن، کنیا و اوگاندا.

از سوی دیگر ۹ کشور در دنیا به علاوه اتحادیه اروپا پرداخت ۷۵ درصد از بودجه سازمان ملل برای حمایت از آوارگان و پناهجویان را تقبل کرده‌اند: ایالات متحده، بریتانیا، ژاپن، آلمان، کویت، سوئد، نروژ، دانمارک و هلند.

منبع رادیو فردا

Have your say