برگزاری آیین «خون صلح» در لرستان

رادیو راه ابریشم

Live    
[metaslider id="8455"]

برگزاری آیین «خون صلح» در لرستان

 

برگزاری آیین «خون صلح» در لرستان؛

تعبیر زندگی از کابوس مرگ/ «خونی» که با «صلح» ریخته نمی شود

مراسم صلح و سازش بین دو طایفه نورعلی و ایتیوند با بخشش نوجوان متهم به قتل پس از گذشت 6سال در مسجدی در کوهدشت برگزار شد.

به گزارش رادیو راه ابریشم 6 سال پیش، «ر. محمدی» نوجوانی زیر 18 سال در یک درگیری به جرم قتل بازداشت و روانه ی زندان می شود. سن او به هنگام قتل، زیر 18 سال است. 6 سال در پشت میله ها، اعدام، کابوس روزهایش می شود. 6 سال، طناب دار، آرزوهایش را بند کشیده است. 6 سال، پشیمانی، حسرت است؛ اما کار از کار گذشته و حالا جرم قتل بر نوجوانی اش سنگینی می کند.

طایفه «ر. محمدی» برای رضایت گرفتن به دست و پای خانواده ی مقتول چنگ می زند. 6 سال اشک و خون چشم، روزهایشان را پریشان کرده است. این 6 سال برای خانواده ی مقتول هم، حکایت خونابه ی چشم است و داغ جگرگوشه؛ داغی که هیچ وقت نه آرام می شود و نه فراموش.

حالا 15دی ماه 94 است. بزرگان هر دو طایفه، مسئولان شهرستانی و اقوام به مسجد آمده اند. برای آن ها این روز به بخشش تعبیر شده است؛ تعبیری که رویایش زندگی دوباره به نوجوان متهم به قتل است.

ریش سفیدها جلوی در مسجد ایستاده اند. هر کسی که داخل صحن می آید به آن ها دست می دهد. در صحن مسجد جای سوزن انداختن نیست. دو طایفه ی نورعلی و ایتیوند از شهرستان کوهدشت، پس از 6 سال دوباره در کنار هم ایستاده اند و این بار با سلام.

صدای صلح از گلدسته های مسجد بالا می رود. دعای عاقبت بخیری بدرقه ی خانواده ی مقتول است. برای مقتول فاتحه می خوانند؛ فاتحه هایی از سر جان. حالا در مراسم خون صلح، رضایت، جای قصاص را گرفته است.

در مراسم خون صلح که در استان های لرستان و کرمانشاه رایج است؛ دو خانواده (طایفه) مقتول و قاتل شرکت دارند و در آداب و رسومی خاص خانواده مقتول، قاتل را برای رضای خدا می بخشد. قبل از اجرای این مراسم ریش سفیدان و بزرگان طوایف با خانواده مقتول در جلساتی گفت و گو کرده و رضایت آن ها را برای بخشش به دست می آورند.

بخشدار مرکزی کوهدشت پیشتر گفت که شش سال پیش، نوجوان «ر. محمدی» در یک درگیری به جرم قتل بازداشت می شود.

«حجت الله رویین تن» گفت که تمام مراحل قضایی این پرونده طی شده است و بعد از 6سال انتظار با برگزاری چند نشست در نهایت این ماجرا به صلح و سازش و رضایت خانواده ی مقتول ختم شد.

بنا بر این گزارش، «ر. محمدی» نوجوان بخشیده شده در این مراسم ۶ سال پیش در یک درگیری به اتهام قتل بازداشت شد و در عصر دیروز، 15دی 94 با برگزاری آیین خون صلح به زندگی دوباره بازگشت.

منبع رادیو راه ابریشم

Have your say