بانک ها با استفاده از تأمین سرمایه ها بانک مرکزی را دور زدند

رادیو راه ابریشم

Live    
[metaslider id="8455"]

بانک ها با استفاده از تأمین سرمایه ها بانک مرکزی را دور زدند

پس از تشکیل و تأسیس شرکت های تأمین سرمایه، سازمان بورس به دلیل عدم وجود کار و فعالیت خاصی برای این شرکت ها در آن زمان علی رغم مشخص شدن حوزه فعالیت ها در اساسنامه آنها اقدام به تعریف نمودن درآمدهایی برای این شرکت ها نمود به عنوان مثال در ابتدا بررسی و تهیه گزارشات افزایش سرمایه به صورت انحصاری در اختیار تأمین سرمایه ها قرار گرفت. سپس تهیه گزارشات ابزار مشتقه به این شرکت ها سپرده شد و در گام سوم این شرکت ها را تجزیه و تحلیلگر معرفی نمودند تا قیمت و ارزندگی سهام را از صورت های مالی بدست آوردند و در نهایت هم بازی اوراق و سود را به این شرکت های تأمین سرمایه یاد دادند.

علیرضا عسگری مارانی مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری ملی ایران در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز با بیان مطالب فوق اظهار داشت: تنها کاری که واقعیت تأمین سرمایه ها در بازار سرمایه می باشد که همان پذیرش ریسک در زمان عرضه اولیه است یا انجام ندادند و یا اگر هم در حد خیلی کوچک انجام داده اند تعهدشان را دنبال نکرده اند بنابراین مشخص است که تأمین سرمایه ها به عنوان یکی از ابزارهای بازار سرمایه بر اساس مکانیزم های بازارهای توسعه یافته رسالت و وظایف خودشان را نتوانستند انجام دهند.

بدیهی است که این شرکت ها به دلیل دنبال کردن خواست سهامداران خود وارد پذیرش کارها یا خدماتی شدند که بتوانند آنها را راضی نگه دارند و معمولاً سهامداران این شرکت ها نیز یا بانک ها هستند یا شرکت های حقوقی بزرگ که خواسته های آنها تأمین پول به هر قیمتی می باشد.

وی افزود: بانک ها با نگاه بر اینکه مجبور به پرداخت جریمه 34 درصدی به بانک مرکزی می باشند و از طرف دیگر به دلیل محدودیتی که از سوی بانک مرکزی برای جمع آوری پول های مردم از بازار از طریق ایجاد انگیزه با پرداخت سود رقابتی برای آنها ایجاد شده، از طریق شرکت های تأمین سرمایه این پول ها را جمع آوری کرده تضمین می کنند و با دور زدن بانک مرکزی اهداف خود را به پیش می برند.

مارانی با اشاره به این مطلب که در حال حاضر این اتفاق به دو صورت در حال رخ دادن است افزود: یکی اینکه منابع پول در حال جابه جایی است یعنی از خود بانک وارد این شرکت های تأمین سرمایه می شود و در یک مقاطع دیگر این شرکت های تأمین سرمایه بدلیل کارمزدهای بالایی که از انتشار صکوک، اوراق مرابحه و دیگر اوراق دریافت می کنند و بعضاً نیز مجبور می شوند به عنوان ضامن امضا کنند خودشان پرتفوی هایی با سودهای بالاتر از این اوراق ها درست می کنند و در بازار منتشر می کنند مثلاً اوراق مشتقه ای که برای تأمین مالی بنگاهی تولید کرده اند بدلیل کمبود نقدینگی که به تبع بازار گردانی این اوراق برای این تأمین سرمایه ها ایجاد می شود می آیند این اوراق را با یک نرخ خیلی بالا به شرط عدم فروش تا 6 ماه در خارج از مکانیزم بازار معامله می کنند. 

به عنوان مثال یکی از همین شرکت های تأمین سرمایه در ازای دریافت نقدینگی بیش از 50 میلیارد تومان تا 27 درصد سود پرداخت می کند، به چه شکل؟ این تأمین سرمایه اوراق مشارکتی را که باید باز خرید کند را قفل می کند بطوریکه آن اوراق را با نرخ های 20 درصد، 21 درصد از مردم باز خرید می کند و به شما با نرخ 26 درصد می فروشد و از محل آن وجوه اولیه که اوراق را خریداری کرده آن را تضمین می کند تا چرخه بچرخد.

مارانی در پایان با بیان ریسک این گونه فعالیت ها برای تأمین سرمایه ها گفت: برخی از این شرکت های تأمین سرمایه تعهدی را سر رسیده شده دارند که از سرمایه پایه و سرمایه فعلی آنها بالاتر است و همین موضوع می تواند آنها را با ریسک بسیار جدی روبرو کند.

از طرفی دیگر یکی از بزرگترین مشکلات ما در زمان خصوصی سازی که شرکت های جدید برای عرضه آماده می شدند وجود شرکت های تأمین سرمایه برای حمایت از سهام و سهامدار بوده که اصلاً تأمین سرمایه ها به همین منظور تشکیل شدند اما هیچگاه اینکار را نکردند و به جای آن به دنبال کاسبی مشاوره ای و بازی سود های بی پشتوانه روی آوردند این در حالی است که این شرکت ها در اقدام تأمل برانگیز دیگر تغییر پول در سیستم بانکی به نرخ گران می کنند یعنی پول از یک بانک به بانک دیگر یا از همان بانک به تأمین سرمایه همان بانک با 2 درصد نرخ بالاتر می برند.

Have your say