“در صورت بازداشت شهردارهایم خودگردانی اعلام خواهم کرد”

رادیو راه ابریشم

Live    
[metaslider id="8455"]

“در صورت بازداشت شهردارهایم خودگردانی اعلام خواهم کرد”

گولتن کشاناک شهردار مشترک کلانشهر آمد/دیاربکر هشدار داد که در صورت ادامه روند بازداشت شهرداران شهرهای وابسته به این کلانشهر او هم خودگردانی شهری اعلام خواهد کرد.

شهردار مشترک کلانشهر دیاربکر روز چهارشنبه ۱۹ اوت در کنفرانسی مطبوعاتی در مقابل ساختمان شهرداریِ شهر “سوور”، از توابع این کلانشهر، از موج جدید بازداشت شهرداران در شمال کردستان و نیز مسئولان حزب “مناطق دموکراتیک (د.ب.پ) را به شدت انتفاد کرد.

در روزهای اخیر، در پی اعلام “خودگردانیِ شهری” در تعدادی از شهرهای شمال کردستان، چندین شهردار و عضو شوراها در شهرهای “سیلوان”، “لیجه”، شرناخ”، “شمزینان”، “سلوپی” و …. دستگیر شده اند.

اعلام خودگردانی شهری در این شهرها به دنبال وقوع زدوخوردهای خیابانی میان پلیس و معترضان به سیاستهای دولت ترکیه و اتخاذ تدابیر شدید امنیتی صورت گرفت.

گولتن کشاناک به دولت ترکیه هشدار داد که در صورت ادامه روند دستگیری شهرداران، او نیز در کلانشهر دیاربکر اعلام خودگردانی شهری خواهد کرد.

او افزود که “خودگردانی” یک خواسته سیاسی است و چنانچه دولت پاسخی سیاسی برای این خواسته دارد، بیاید اعلام کند؛ نه آنکه پاسخ آن را با تهدید و بازداشت سیاستمداران بدهد.

شهردار مشترک دیاربکر همچنین با انتقاد از دولتِ حزب حاکم عدالت و توسعه، گفت “صدها عملیات غیرقانونی انجام گرفته است، صدها پرونده “فاعل مجهول” هنوز باز است و در طول دوران زمامداری این حزب نیز دهها غیرنظامی کشته شده اند که هیچ یک از قاتلان و هیچ کدام پرونده های آن اعمال غیرقانونی را به قانون نسپرده اند، اما اکنون می آیند علیه ما از قانون دم می زنند.”

وی گفت که دولت به جای دستگیری شهردارانش از کسی که در مرکز شهر “وارتو” پیکر یک گریلای زن را لخت کرد و در خیابان گرداند، بازپرسی کند.

شهردار مشترک کلانشهر دیاربکر همچنین نسبت به بازگشت ترکیه به دوران دهه ۱۹۹۰ هشدار داد.

اشاره خانم کشاناک به دورانی است که طی آن، همزمان با اوج درگیریهای میان پ.ک.ک و ارتش، هزاران نفر از فعالان کرد در شمال کردستان در جریان قتلهای “فاعل مجهول” سر به نیست شدند و هزاران نفر نیز بازداشت و زندانی شدند.

کشاناک در عین حال گفت که آنها هرگز اجازه نخواهند داد شرایط آن روزها دوباره تکرار شود.

در یک ماه گذشته، در پی شروع مجدد درگیریها میان حزب کارگران کردستان و ارتش ترکیه، صدها تن از فعالان کرد و از جمله اعضای دو حزب “د.ب.پ” و “ه.د.پ” دستگیر شده اند.

Have your say